Az ERASMUS+ program célja, hogy a középiskolás korú tanulók körében erősítsék a társadalmi felelősségvállalást, és kiemeljék az önkéntesség szerepét az iskolai oktatásban és a pedagógiai nevelésben. Az egy-egy spanyol, német, görög, holland és magyar középiskolát, valamint a Magyar Máltai Szeretetszolgálatot is magába foglaló projekt az utolsó évét kezdte meg 2021 szeptemberében. A koronavírus járvány miatt a tanulmányutak és személyes meetingek többsége átkerült az olnine térbe, ezért a 28 hónapra tervezett projektet 36 hónapra hosszabbították. A Social service, vagyis közösségi szolgálat éppen 10 éve, 2011 óta kötelező azoknak a középiskolás diákoknak, akik érettségizni szeretnének. „Az a tapasztalatunk, hogy ha az önkéntesség kényszerként jelenik meg, akkor nem működhet igazán jól. Viszont igényünk és reményünk is van arra, hogy ezt lehet jól is csinálni, ha a tanulókra fókuszálunk és a tanároknak megadjuk a támogatást.” – mondja Szalánczy Gábor projektmenedzser, az Európa2000 Gimnázium tanára, és hozzáteszi, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat mint önkéntesek fogadásában nagy tapasztalattal rendelkező szervezet, fontos szereplője a projektnek, főképp a nyilvántartáshoz és minőségbiztosításhoz kapcsolódó fejlesztések területén. A projekt részeként 5 szellemi terméket hoznak létre, köztük egy intézményi útmutatót, mely abban segíti a pedagógusokat, hogyan integrálhatják az önkéntességet a pedagógiai programba a felkészítő beszélgetésektől a tapasztalatokat feldolgozó foglalkozásokig.

„Az önkéntesség során olyan képességek fejlődnek, amelyek a tantárgyi oktatásban nem. Ehhez kapcsolódik a másik szellemi termék, a tanári segédanyagok, tanmenetek, óratervek, foglalkozástervek kidolgozása, melyek bármely ország iskolájára adaptálhatóak lesznek.” A kötelező iskolai közösségi szolgálat révén a gyerekek belelátnak civil szervezetek munkájába, tágíthatják a látókörüket, megismerhetnek olyan munkaköröket, melyek nem részei a mindennapjaiknak, ugyanakkor lehetőség arra, hogy találkozzanak tőlük eltérő körülmények között élő emberekkel. Ennek akkor van valódi értelme, ha az önkéntes feladatokra felkészülten érkeznek és az ott szerzett tapasztalatokat feldolgozhatják – tanáraikkal, társaikkal, akár egy erre szánt tanórán. A Social service for schools projekt célja, hogy ennek a pedagógia módszereit kidolgozzák.Szöllősi Judit spanyol tanár többek között ennek a területnek a felelőse, aki szerint az önkéntesség legfontosabb fogalma a kapcsolódás, hiszen a szolgálat során olyan emberekkel kerülhetnek kapcsolatba a gyerekek, akikkel másképp nem lenne lehetőségül. „Szeretnénk a kötelező közösségi szolgálatot értelemmel megtölteni. Sok iskolában ez teher, mert a tanároknak nincs rá óraszám, sok vele a papírmunka, miközben az önkéntesség nagyon jó pedagógiai eszköz. A tanórán kívül rengeteget lehet tapasztalni, erről próbáljuk meggyőzni a tanárokat is, főleg az osztályfőnököket.” A pedagógiai segédanyagokat nemzetközi csapatmunkában dolgozták ki – igaz a járvány miatt nagyrészt online találkozókon – az útmutató bármely ország oktatási rendszerében használható, bármely iskola sajátosságaival kiegészíthető.

A projekt leginnovatívabb fejlesztése – a harmadik szellemi termék – egy önkénteskezelő webes felület és applikáció, mely összekötő kapocs az önkéntességet kínáló intézmények és a diákok között, ugyanakkor nyilvántartási rendszer is lesz.
Kiss Fruzsina, bár még csak egy éve kezdte az önkéntességet, már hatvanöt óránál tart. Többek között rászoruló gyerekeknek szervezett táborban segédkezett az osztálytársaival, és mint mondja, számára a legfontosabb tapasztalat az volt, hogy rájött, vannak olyan emberek, akik nehezebb helyzetben élnek, mint ő. „Mai napig is nehéz belegondolni abba, hogy néhányuknak nehéz hozzájutni még a hétköznapi dolgokhoz is. Ezért is nagyon jó az önkéntesség, mert hasznos tevékenységeket végezhetünk és jó érzés segíteni másoknak.” A 10. osztályos lány részt vesz az Erasmus+ programban, ő is egyike azoknak, akik a készülő weboldalt tesztelik. „Nagyon jó, mert konkrétan a kezünkbe adják a lehetőségeket.”

A projekt részeként fejlesztett weboldal az iskolai közösségi szolgálat adminisztrációjának teljeskörű támogatását is lehetővé teszi, ami Tánczos Tímea média szakos oktató és a projekt disszeminációs felelőse szerint azért fontos, mert Magyarországon egyelőre nincs olyan egységes nyilvántartási rendszer, mely egyszerűen, átláthatóan és követhetően kötné össze a közösségi szolgálatban érintetteket. „A weboldalon a diákok egy kattintással elérhetik a listából kiválasztott szervezetet, ahol önkénteskedni szeretnének. Erről a szervezet értesítést kap, és rögtön fel tudják venni egymással a kapcsolatot. Ugyanakkor az iskolák és a szülők is számon tarthatják ezen a felületen a diákok önkéntes tevékenységét.” – mint a tanárnő mondja, a cél, hogy legfeljebb 3 kattintással elérjék a fiatalok az intézményeket, valamint, hogy a diákok kedvet kapjanak az önkéntességhez. „Az, hogy sikerül áttörni azt a falat, amit a kötelező szó miatt húztak maguk köré a fiatalok, és hogy az ötven óra után szívesen járnak vissza önként a szervezetekhez, hatalmas siker.”

További szellemi termékekként a Máltai Szeretetszolgálat kidolgozza a diákok, tanárok és az önkéntes helyszíneken dolgozó koordinátorok számára hasznos tréninganyagot, és a fogadó intézmények minőségbiztosítási rendszerét. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat mint számos önkéntes tevékenységnek helyet adó intézmény gazdája kellő tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy felállítson egy egységes kritériumrendszert. Minden fogadó helyszínnek meg kell felelnie ezen kritériumoknak, ezek alapján minősíthetők lesznek, az iskola és a szülők is biztosak lehetnek abban, hogy megfelelő helyre kerülnek a gyerekek.

A projektben az öt iskola diákjai is részt vesznek, akik önkéntes műhelyek és nemzetközi találkozók alkalmával osztják meg tapasztalataikat, segítik a weboldal és applikáció fejlesztését és az oktatási anyagok kidolgozását is. 
Tóth Benedek 10. osztályos tanuló, aki már az előkészítő nulladik osztályban is önkénteskedett. Az ötven óra után ő is tovább folytatta a közösségi szolgálatot, már 125 órát töltött másokért végzett munkával. Volt már sporteseményeken, de többször vett már részt rászoruló gyermekeknek szervezett programokon is, ezeket különösen is szerette. „Nagyon-nagyon felvilágosító volt, hogy milyen körülmények között élnek néhányan és kinyílt a szemem ettől. Jó segíteni embereknek, akiknek szükségük van ránk, és rádöbbenni arra, hogy ami nekem adott, az másoknak nem. És közben fejlődik a személyiségem és világot láthatok.”

Az Erasmus+ Social Service for schools projekt 2022 szeptemberében zárul majd, a megvalósítók célja szerint olyan fejlesztési eredményekkel, melyek megújíthatják az ifjúsági önkéntesség itthoni és nemzetközi rendszerét.