Négy ukrán diák is megkezdi középiskolai tanulmányait a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Óbudai Technikum és Szakképző Iskolában. „A Szeretetszolgálathoz tartozó Iskola Alapítvány igyekszik segíteni a Magyarországomn élő ukrajnai menekült gyermekeknek” – fogalmazott Thaisz Miklós, a Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványának kuratóriumi elnöke, aki szerint ez egyelőre Budapesten lehetséges, de az alapítvány még további ukrán diákokat is tudna támogatnai, hogy be tudjanak illeszkedni a magyar oktatási rendszerbe.

„Idén a háború, az energiaválság és a covid járvány árnyékában is arra készülünk, hogy a tanév jelenléti oktatásban zajlik majd, ugyanakkor felkészültünk a legrosszabbra is” – mondta az idei kihívásokról az alapítvány vezetője, hangsúlyozva, hogy a Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványa mindent megtesz azért, ogy a gyerekek minél kevesebbet érezzenek a válságból.

A 2022/23-as tanévet több mint 3300 gyerek kezdi el máltai intézményben. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat hét óvodát, öt általános, valamint egy fejlesztő iskolát és négy szakképző intézményt működtet. A karitatív szervezet iskolái és óvodái jellemzően nehéz helyzetben lévő kistelepüléseken működnek, míg a középiskolák városokban, Budapesten, Gyöngyösön, Dombóváron és Devecserben vannak. A gyerekek döntő többsége hátrányos helyzetű.  

„A fogantatástól a foglalkoztatásig igyekszünk segíteni a diákjainkat” – mondta céljaikról Thaisz Miklós, aki szerint az alapítvány közepes méretű, klasszikus iskolafenntartóként nagyobb figyelmet tud fordítani az iskolái, óvodái működésére, a Máltai Szeretetszolgálat szociális, lakhatási és foglalkoztatási programjai révén pedig valóban komplex segítséget tudnak nyújtani. „A kollégáink igyekeznek folyamatosan jelen lenni az intézményeink életében és a legkülönbözőbb problémákban segíteni: a pedagógiai módszertani kérdésektől kezdve, a leghétköznapibb nehézségekig” – magyarázta.

A leszakadó településeken, szegregált környezetben élő óvodások és kisiskolások az otthonról hozott hátrányaik miatt az átlagosnál jóval több figyelmet és törődést igényelnek, nekik különösen fontos, hogy minél több időt töltsenek az óvodában és iskolában, ezért a máltai intézményekben igyekeznek innovatívan megszervezni a délelőttöket és a délutánokat is. Tarnabodon és Nyírpilisen például beszélgetésekkel indul a reggel, máshol közös fogmosással. Az alapkompetenciákat fejlesztő órák másfél órás tömbökben következnek. A máltai iskolákban – különösen az alsó tagozaton – valamint az óvodákban nagyon fontos a mozgás is, mivel az idegrendszeri érést és az iskolaértettséget is nagyban elősegíti. „A legfontosabb feladatunk a gyerekek egyéni fejlesztése, az másodlagos, hogy a nemzeti alaptanterv mit ír elő” – magyarázta Thaisz Miklós.