Sósvertike, egy kedd félelőtt, tíz óra. Busz gördül be az apró baranyai zsákfalu főterére. A sofőr komótosan kiszáll, elővesz egy áramfejlesztőt és felszerel egy antennát a jármű tetejére, odabent pedig egy fehér ruhás asszisztens készülődik. Hamarosan kezdődik a rendelés - a buszban -, érkeznek az első betegek, akiket ezúttal Dr. Kádár Emese Lenke háziorvos lát majd el. Ő az egyike annak a harmincöt orvosnak, akik részt vesznek a Naszlady Attila Egészségfejlesztési Programban, amelyet a Máltai Szeretetszolgálat tavaly indított el az ország háromszáz legszegényebb településén. Kádár doktornő, aki Budapesten él és dolgozik, videóhívásban lép kapcsolatba a sósvertikeiekkel.

Négy keréken a 21. századi tudás és technológia

Nagy szükség van itt háziorvosra, mert az alig 150 fős faluban évek óta alig van rendelés – ugyanúgy, mint az ország több száz hasonlóan eldugott, hátrányos helyzetű településén –, betegek viszont akadnak szép számmal. Sok a magas vérnyomással, cukorbetegséggel, tüdőbajjal, asztmával küzdő krónikus beteg, gyakori az alultápláltság vagy épp a hasi elhízás. Ezek a problémák többnyire a rossz szociális helyzetből fakadó egészségtelen életmódra és rossz táplálkozásra vezethetők vissza.

A Máltai Szeretetszolgálat nyolc mobil orvosi rendelőjében minden eszköz adott az ilyen panaszok kivizsgálásához. A fonendoszkópot az egészségügyi asszisztens teszi a páciens mellkasára, a szívdobbanásokat pedig a doktornő az interneten keresztül hallgatja. Szintén az asszisztens feladata, hogy bevilágítson a betegek fülébe vagy szájába, megmérje a vérnyomásukat, vért vegyen tőlük, elvégezzen a helyszínen egyszerűbb laborvizsgálatokat, és az eredményekről a rendelésre online bekapcsolódó orvost azonnal tájékoztassa.

„A legtöbb háziorvosi rendelő nem olyan jól felszerelt, mint ez a busz. Sokan szoktak csodálkozni például a boka-kar indexen, amivel fekvő helyzetben, mind a négy végtagon egyszerre mérünk vérnyomást. Ilyenkor részletesen elmagyarázom a betegeknek, mi fog történni a vizsgálat során, és hogy ezzel az eszközzel pár perc alatt megtudjuk, fenyegeti-e őket az érszűkület, infarktus vagy szélütés veszélye. Varázslatnak tűnhet ez – bár hozzáteszem, az én óbudai betegeim is megrökönyödnének, ha ilyen eszközt látnának a rendelőmben” – meséli Dr. Kádár Emese. „Van egy saját fejlesztésű, vadonatúj torokkameránk is, amit egy műanyag kaméleonba szereltek bele. Kiváló eszköz, távolról is mindent tökéletesen látok benne, ráadásul a páciensek imádják, annyira cuki.”

Ha megtörik a jég

Sósvertikén eleinte gyanakodva méregették a guruló rendelőt, de a kezdeti bizalmatlanságot hamar felülírták az első páciensek elbeszélései a csillogó-villogó, modern felszerelésről, a figyelmes orvosokról és a csodával felérő gyors gyógyulásról. Itt a legkisebb segítség is hatalmas változást hozhat egy-egy ember életében.

Nagyon sokan küzdenek például magas vérnyomással. Ezt a krónikus betegséget egy havonta 300 forintba kerülő gyógyszerrel és rendszeres kontrollal remekül karban lehet tartani – mégis akadt olyan páciens, aki orvosi ellátás hiányában már annyira régóta küzdött a betegséggel, hogy el sem tudta képzelni az életét sosem múló, kínzó fejfájás nélkül. Az ő élete alapjaiban változott meg azzal, hogy vérnyomását mindössze pár hét alatt sikerült normalizálni.

„A betegek nagyon örülnek, hogy végre valaki foglalkozik velük, és borzasztóan hálásak minden segítségért” – meséli Kádár doktornő. „Többségük kifejezetten együttműködő, és igyekszik pontosan követni az utasításokat. Akinek rendszeres vérnyomásmérést írok elő, az minden nap átsétál a faluban ahhoz, akinek van vérnyomásmérője, együtt lemérik az aznapi értékeket, és feljegyzik az e célra szolgáló füzetkébe. Az egészségügyi személyzetet itt nagyobb tisztelet övezi, mint máshol. Az orvos szava szent és sérthetetlen.”

Kivizsgálás, recept… és utána?

Az egészségügyi ellátórendszerben sokszor egy tanult ember is nehezen tud eligazodni, hát még egy olyan beteg, aki a beleegyező nyilatkozatot is alig tudja elolvasni vagy aláírni. A Szeretetszolgálat ezért az orvosi vizsgálat után sem engedi el a páciensek kezét. Egy helybeli munkatárs figyeli, hogy kiváltották és beszedték-e az előírt gyógyszereket, ha kell, segíten nekik szakorvosi időpontot foglalni, utánanéz a busz menetrendjének, amivel bejuthatnak a városba, vagy emlékezteti őket a kontrollvizsgálatok időpontjára. Ez időnként kritikus jelentőségű. Kádár doktornő országszerte több tucat településen rendelt már, van ebben tapasztalata.

„Egyszer egy asszony azzal jött hozzám, hogy egyetlen hónap alatt tíz kilót fogyott, és egyre gyengébb, fáradtabb. Szerencsére nem komoly betegségről volt szó, a panaszokat „csak” bélférgek okozták. Ezek másokra is veszélyt jelenthetnek, ezért az egész családot be kellett hívnunk, mindenkinek írtam fel gyógyszert. A helyi kolléga azonnal értesítette a helyzetről a területi állatorvost, és később meglátogatta a családot, hogy érdeklődjön, jobban lettek-e. A család a mi közvetítésünkkel jutott hozzá végül a gyógyszerhez, a probléma így oldódott meg.”

A hálás betegek, a sok kis szakmai siker és a szociális ellátórendszerrel való szoros együttműködés ellenére a legtöbb orvos számára a távrendelés olykor érzelmileg kifejezetten megterhelő ezeken a hátrányos helyzetű kistelepüléseken. „Találkoztam már az online rendelésemen olyan kimerült, csontsovány asszonnyal, aki alig nyomott 41 kilót. Ilyenkor az orvos egyből a legrosszabbra gondol: daganat! Alaposan kikérdeztem, így derült ki, hogy az állapota mögött egészen egyszerű ok áll. Naponta mindössze egy szendvicset eszik, hogy legalább a gyerekei ne éhezzenek. Sajnos nem írhattam fel neki receptre napi háromszori étkezést, pedig arra lett volna szüksége. És hiába adok tüdőgyulladás elleni gyógyszert annak a néninek, akiről tudom, hogy télvíz idején, mínusz öt fokban naphosszat egyedül üldögél a fűtetlen házban. Ilyenkor arra gondolok, hogy ha minden problémát nem is tudok megoldani, legalább azt a keveset megteszem, ami tőlem telik, és ezzel is sokaknak tudok pozitív változást hozni az életébe” – osztja meg gondolatait Kádár doktornő.

Nyugat-európai és ausztráliai példák arra mutatnak, hogy idővel egyre nagyobb szükség lesz az egészségügyben guruló rendelőkre és magasan képzett egészségügyi asszisztensekre. Ritkán lakott, távoli vidékeken ez lehet az orvosi alapellátás jövője. Habár az online rendelésnek megvannak a maga korlátai, nem lehet például a beteg hasát végigtapogatni, azért így is sok vizsgálatot el lehet végezni helyben, utazás nélkül, az orvos és a beteg számára is kényelmesen.

A Naszlady Attila Egészségfejlesztési Program Európai Uniós forrásból, a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és az Európai Szociális Alap támogatásával. Az EFOP-2.2.24-22-2022-00002 számú Naszlady Attila Egészségfejlesztési Program beruházási komponense 8,3 milliárd forintból valósult meg, amelyet 1,1 milliárd millió forinttal egészít ki az EFOP-1.8.24-22-2022-00002 számú humánerőforrás fejlesztés komponens.
 

A Máltai Szeretetszolgálat mobil egészségügyi központjainak felszereltsége:

 

  • Digitális fondendoszkóp (tüdő- és szívhangok megfigyelésére)
  • otoszkóp (fülvizsgálathoz)
  • Laringoszkóp (szájüregi vizsgálatokhoz)
  • Vérnyomásmérő
  • Digitális EKG (a szívritmus vizsgálatához)
  • Boka-kar index (érszűkület meghatározásához)
  • Többféle laborgép vér- és vizeletminták azonnali elemzéséhez